Jangan Bandingkan S-Galaxy S24 Ultra dengan iPhone 15 Pro Maxs



Samsung Galaxy S24 Ultra lawan iPhone 15 Pro Max

Samsung Galaxy S24 Ultra vs iPhone 15 Pro Max

Tak perduli dengan semua itu, masing-masing mempunyai peminat, mustahil mereka menciptakan sama persis specification antara samsung dengan iPhone, 

Samsung Galaxy S24, S24 Plus dan S24 Ultra dilancarkan pada 31 Januari dan hampir pasti ditakdirkan untuk menyertai barisan telefon terbaik 2024 .

Kajian penuh tentang Galaxy S24 Ultra sedang dalam perjalanan tetapi, sementara itu, anda mungkin tertanya-tanya bagaimana peranti baharu Samsung dibandingkan dengan salah satu telefon paling popular di pasaran hari ini yaitu: iPhone 15 Pro Max .

Kedua-dua telefon menawarkan spesifikasi canggih, berjalan pada perkakasan paling canggih yang tersedia dan dengan paparan terbaik yang boleh diuruskan oleh Samsung dan Apple. Dari segi ciri seperti kelajuan, hayat bateri, kamera dan prestasi, ia adalah peranti yang sangat serupa.

Kedua-dua iPhone 15 Pro Max dan Galaxy S24 Ultra mempunyai kekuatan mereka sendiri, jadi memutuskan telefon mana yang sesuai untuk anda sebahagiannya bergantung kepada keutamaan peribadi. Untuk membantu anda memilih, mari kita selami perbezaan antara Samsung Galaxy S24 Ultra dan iPhone 15 Pro Max.

Galaxy S24 Ultra & iPhone 15 Pro Max: Spesifikasi

Membandingkan spesifikasi Galaxy S24 Ultra dan iPhone 15 Pro Max memberi kita gambaran keseluruhan teknikal tentang perbezaan antara telefon, walaupun ia tidak semestinya cara terbaik untuk memilih antara kedua-duanya.

Berikut ialah ringkasan kedua-dua telefon, sebagai rujukan.

Galaxy S24 Ultra iPhone 15 Pro Max
Price - -
Display 6.8in AMOLED 6.7in OLED
Resolution 1,440 x 3,120px 1,290 x 2,796px
Brightness 2,600 nits (peak) 2,000 nits (peak)
Refresh rate 120Hz dynamic 120Hz dynamic
Processor Snapdragon 8 Gen 3 Apple A17 Pro
Storage 256GB, 512GB, 1TB 256GB, 512GB, 1TB
RAM 12GB 8GB
Cameras

200MP wide, 50MP telephoto,

10MP telephoto, 12MP

ultrawide

48MP wide, 12MP

telephoto, 12MP

ultrawide

Selfie camera 12MP 12MP
Battery 5,000mAh 4,441mAh
Colours

Black, grey, violet,

yellow, green, orange

10MP telephoto,

12MP ultrawide

Black, white, blue,

natural


Galaxy S24 Ultra vs iPhone 15 Pro Max: Paparan (Display)

Samsung juga terkenal dengan televisyennya seperti telefonnya , sehingga gergasi teknologi Korea itu mengeluarkan paparan untuk syarikat saingannya. Malah Apple menggunakan skrin Samsung dalam iPhone 15 Pro Max.

Peningkatan terbesar pada paparan kedua-dua telefon ialah kecerahan puncak Samsung Galaxy S24 yang baru dipertingkatkan sebanyak 2,600 nits, mengalahkan kecerahan puncak 2,000 nits pada iPhone 15 Pro Max.

Kecerahan puncak secara tidak dijangka telah muncul sebagai medan pertempuran baharu untuk smartphone andalan namun meskipun di atas kertas, S24 Ultra adalah pemenangnya, hanya ada sedikit perbezaan praktis di antara keduanya. Hal ini terutama berlaku di Inggris dan Eropa utara, di mana matahari tidak pernah seterang ini sehingga akan kesulitan membaca skrin telefon.

Di tempat lain, Samsung Galaxy S24 Ultra dan iPhone 15 Pro Max menawarkan pengalaman tampilan yang sangat mirip. Skrin Samsung memiliki kerapatan piksel yang sedikit lebih tinggi (505ppi vs 460ppi) sehingga hampir tidak terlihat lebih tajam, tetapi kedua skrin telefon bersaing ketat dalam hal yang penting: keduanya menggunakan HDR10 dan berjalan pada kecepatan refresh 120Hz yang bergulir mulus.

Galaxy S24 Ultra vs iPhone 15 Pro Max: Kamera (cameras)

Baik Samsung maupun Apple menggunakan serangkaian lensa kamera untuk menghasilkan tangkapan luar biasa pada berbagai tingkat zoom, tetapi perangkat Galaxy andalan tahun ini sebenarnya mengalami penurunan teknis dibandingkan S23 Ultra, menghilangkan lensa optik 10x dan digantikan dengan lensa 5x yang kurang bertenaga. didukung oleh sensor yang lebih besar dan lebih peka cahaya.

Ini bermakna anda masih mendapat keupayaan super zoom 100x yang menarik perhatian, tetapi S24 Ultra kini menggunakan campuran teknik pixel-binning dan beberapa keajaiban pembelajaran mesin untuk menghasilkan tangkapan telefoto yang baik walaupun pada tahap tingkat zoom ekstrem.

Bandingkan dengan iPhone 15 Pro Max, yang juga memiliki zoom optik 5x tetapi menggunakan sensor yang jauh lebih kecil untuk menangkap cahaya. Di atas kertas, hal ini menempatkan perangkat keras kamera Apple agak jauh di belakang Samsung, namun spesifikasi mentahnya tidak menjelaskan keseluruhan cerita. Chip A17 Pro di iPhone 15 Pro Max menggunakan pemrosesan gambar tingkat berikutnya untuk menghasilkan fotografi smartphone yang luar biasa. Sistem kamera Galaxy S24 Ultra secara teknis lebih serbaguna, tetapi gambar telefon mana yang Anda sukai sebagian besar bergantung pada preferensi pribadi, kerana algoritme Samsung dan Apple secara halus mengubah hasil ke arah gaya, keseimbangan warna, dan kontras tertentu.

Galaxy S24 Ultra lvs iPhone 15 Pro Max: Reka Bentuk (Design)

Samsung jelas telah mengambil petunjuk reka bentuk daripada Apple tahun ini, menghiasi Galaxy S24 Ultra baharu dengan bingkai titanium baharu dan paparan rata. menjadikan penggunaan stylus S-Pen sedikit lebih selesa, kerana hujung pen tidak lagi tergelincir dari sisi telefon apabila anda menconteng terlalu dekat dengan tepi skrin. Jika tidak, reka bentuk tiga telefon Samsung terbaharu akan menjadi biasa kepada sesiapa yang pernah menggunakan peranti Galaxy sebelum ini.

Galaxy S24 Ultra menggunakan paparan petak kuasa dua yang kelihatan agak teruk, sehingga memberikan tampilan dan nuansa yang lebih kotak dibandingkan sudut iPhone 15 Pro Max. Menurut saya lebih suka bahagian tepi telefon Apple yang lebih lembut, tetapi tidak ada reka bentuk yang lebih baik secara objektif. iPhone 15 Pro Max lebih ringan, tetapi tidak mencukupi untuk membuat perubahan yang serius. Ia juga menggunakan takuk kamera 'pulau dinamik' untuk menempatkan kamera swafoto, manakala telefon Samsung memerah kamera hadapannya menjadi potongan kecil tidak lebih lebar daripada sebutir beras.

Galaxy S24 Ultra vs iPhone 15 Pro Max: Keputusan

Perbandingan suka atau tidak suka antara Galaxy S24 dan iPhone 15 tidak mudah, kerana kedua-duanya menawarkan ciri perisian unik yang tidak ditemui pada yang lain.

Telefon terbaharu Samsung memperkenalkan rangkaian alat berkuasa AI untuk mengedit foto, menterjemah panggilan telefon secara langsung dan menambah baik penulisan anda, contohnya. iPhone 15 Pro Max mendapat kelebihan rumah automatik untuk sesiapa sahaja yang telah membeli ke dalam ekosistem Apple.

Dari segi spesifikasi perkakasan tulen, bagaimanapun, Galaxy S24 Ultra yang menang. Perdana terbaharu Samsung menawarkan sistem kamera yang lebih baik, pelbagai ciri AI baharu, alat carian terkini Google dan stylus S-Pen yang serba boleh.


Source:
independent.co.uk

Comments